RECENSIONER / TEXTER

BÖCKER / KATALOGER


"Konzta- Kring konsten i en stor provins. Jämtland Härjedalen"


Red. Anderzon / Sandler (Almqvist&Wiksell Uppsala 2004). Medverkar bla med bokens omslagsbild
"Jämtland I ".



"Färgen vill det". Konstkatalog. Text: Magnus Ringgren
(LT-Tryck Västerås 1996). Klicka på omslaget för att läsa texten.













RECENSIONER


Vlt.se on Instagram April 17, 2016:

"Häftig utställning av Per Sångberg på Konstnärsföreningen i city". Sylvia Kadri. » Läs recensionen


ÖSTERSUNDSPOSTEN 22 SEPTEMBER 2015 - Christer B Jarlås:

"Per Sångbergs måleri ställer frågor och utmanar. Det är dessutom i sina bästa stunder riktigt,riktigt snyggt och njutbart. Kanske finns där ändå alltid hopp om något förlösande i den mest hopplösa situation".


"Känslan av att vara jagad och att komma till freds" Christer B Jarlås Östersundsposten 3 september 2013.

"Jag är återigen djupt imponerad av hur Per Sångberg förmår skapa verk som berör på djupet"
» Läs hela recensionen i Östersundsposten


I drömmens landskap

Läs Anna Brodow Inzainas text till utställningen Dreamscapes på Uppsala Konstmuseum


Sebastian Johans - Uppsala Nya Tidning 7 september 2010

"Precis som tidigare är det mest fascinerande med Sångbergs måleri det motstånd de skenbart lättforcerade motiven bär. Det är som om varje yta är en lämning efter en utdragen strid som lett till fram till det slutgiltiga motivet "


"Sångbergs måleri imponerar med ny kraft" Christer B Jarlås Östersundsposten 26 Januari - 2010


"Allting lever och allt onödigt är bortskrapat. Här finns en slags brutal realism - men en realism med inslag av magi och, för att låna från naturen, kanske en slags målad schamanism".


Läs recensionen i sin helhet.


Nerikes Allehanda 24 jan - 2009 Stefan Nilsson


"Vägen bort från schablonerna" Stefan Nilsson Nerikes Allehande 24 jan - 2009.

"Det är bilder som på ett sätt förefaller vara "tekniskt blinda", stummade i sin möjliga oljemåleriska uttrycksarsenal, men med en stark psykologisk laddning, en magisk realism som är allt annat än banal
och med en färghållning som sträcker sig med avväpnande kraft långt in i betraktarens medvetande."


Läs recensionen i sin helhet.


SVT Play: Se tv-reportaget "En färgmagiker är i stan".

Östersundsposten 23 jan 2007. Leif öhr:"I de brett uppstrukna färgfälten lyckas Per Sångberg fånga in ett slags ljuv melankoli, bortom skramlet från en artificiell värld. Man vill stiga in i dessa bilder, ingå en pakt med dem. Det här är bra"


Länstidningen östersund 23 jan 2007. Christer B. Jarlås: " Men på något sätt är tyngden större i målningarna nu. Och ytterligare en dimension, det där än mer påtagliga vemodet mitt ibland fåglar och natur, gör allt ännu starkare. Så det man helt enkelt kan konstatera är att en mycket bra målare har blivit ännu bättre".


Göteborgsposten 18 sep 2003. Kristina Hermansson: " Det är inte lätt att sätta fingret på vad det är som gör Per Sångbergs måleri så oemotståndligt. En bidragande faktor är hur kontrasterna samverkar: naivt och sinnrikt, sakligt och andligt, betonggrått och giftgult. Oljan är påstruken i tjocka lager som bär fram figurer platta som papper eller markerade med kraftiga konturlinjer, som i en barnteckning. Ofta är skalorna förskjutna, det yttre skeendet fryst: trasten verkar lika rotad som björken intill. / I dessa bildvärldar är inte heller ljuset entydigt, utan också genomborrande och skrämmande ". / Såväl i uttrycket och tematiken finns kopplingar till Karin Wikströms mer dramatiska, sexuellt laddade målningar med djur och tomtar / Associationerna går också till serietecknaren Ulf Lundkvist; hans Assar skulle kunna vara en släkting till Per Sångbergs ensamma existenser. Och i bådas bilder sammanstrålar vemod och humor."


Uppsala Nya Tidning 28 feb 2005 Christina Karlstam "Per Sångberg har gjort sig känd som en utpräglad kolorist med ett fritt och otvunget förhållnings sätt till färgen. Ofta har hans målningar till och med jämförts med en gigant som Erland Cullberg: det kraftfulla anslaget, de modiga kompositionerna och den starkt reducerade "teckningen"."


Länstidningen östersund 17 feb 2004. Christer B. Jarlås. "Uppsala- konstnären Per Sångbergs färgstarka målningar blir bara mer och mer uppmärksammade. Hans grova, ohämmade och färgrika måleri går det inte att värja sig emot. Det är naivt, ursprungligt och de tjocka färglagren har en alldeles egen själ bland de mer eller mindre mystiska figurer som dyker upp här och där."


Uppsala Nya Tidning 26 apr 2003 Christina Karlstam. "jämför man med tidigare utställningar kan man konstatera att Sångberg ytterligare förfinat och bemästrat sitt arbete med färgen. / Ser man till tekniken är det ett till både form och kolorit starkt och modigt måleri som presenteras med en färgkänsla som mjuknat och nyanserats."


Hudiksvalls Tidning 13 jan 2001: Jan-Olov Nyström. " Per Sångbergs utställning har en stark och ursprunglig ton. Hans färgställningar är konsekvent djärva och klara, men samtidigt så ihärdiga att ingen behöver tvivla över tonens bärighet".


Nerikes Allehanda 22 jan 2000: Lena Asker. "Färgmagikern Per Sångberg skulle säkert kunna skapa konst av abstrakta färgfält, men det finns en berättare, och en klurig humorist som också vill ha ett ord med i laget." / Målningarna med sina starka färgsjok kan ibland få en att tänka på Bengt Lindströms verk, men här finns inte den bedövande kraften utan mer av vänligt tilltal, om än inte helt lättbegripligt. I sin föreställningsvärld har han mer gemensamt med Hans Viksten, även om Per Sångberg håller sig mer på jorden eller under den. Där verkar han trygg och tycks dessutom ha roligt."


Tidningen Södermalm 25 sep 1999: Lena Nestius. "Det koloristiska anslaget känns enkelt och självklart. Varken för mycket eller för lite, bara just så att man upptäcker volymer och atmosfär, skugga och ljus. På varje målning lugna övermålningar där konstnären tycks nogsamt känna efter och överväga: Hur var det ? Vad vill färgen tala om ? / I Per Sångbergs målningar får det medhavda barnasinnet vara intakt. Den befintliga humorn också, för det finns inget insmickrande i hans bilder. Färgen bara sitter där, motivet också."


Uppsala Nya Tidning 3 okt 1998: Christina Karlstam. "han är en känslig avlyssnare av motivens strukturer och väsentligheter, som han sedan förmår gestalta med en färg som glöder och brinner, formar och formulerar, betonar och rytmiserar. För trots en serie teckningar där konstnären visar sin renskalade formkänsla och insikt om rörelse och volym är det tveklöst färgen som är hans redskap, såväl formalt som psykologiskt."


Vestmanlands Läns Tidning 11 jun 1996. Kristina Mezei. "Det är inget dramatiskt måleri med explosiva färgutbrott. Snarare förvånas jag över den ro varmed färgytorna brer ut sig, de knaprar in på varandra, de erövrar varandras områden i olika omfattning. Istället för konfrontation finns i detta ständiga övermålande känslan av långsamma förflyttningar, av varsamt prövande".


Vestmanlands Läns Tidning 16 jan 1992: Kristina Mezei. "Färgen är hans främsta uttrycksmedel i äkta expressionistisk anda: ett andningshål för själsliga stormar tyglade av estetiska avväganden. / Mycket riktigt finns här en sårbar utsatthet, en längtan efter gemenskap i färgernas explosion, i de knottriga skiktens spruckna mönster."


ARTIKLAR / REPORTAGE

Uppsala Nya Tidning 9 nov 2007: Lena Köster. "Bakom Uppsalamålaren Per Sångbergs motiv döljer sig ofta något annat.Han är en övermålare. En som bilderna kommer till med tiden."


Uppsala Nya Tidning 29 sep 2000: Lotta Frithiof. " Konst: Per Sångberg. Inordnar sig inte i ledet"


Vestmanlands Läns Tidning 1 jun 1996: Sylvia Kadri " Han jobbar med instinkt och färg".


ANDRA TEXTER

Anförande i samband med vernissage på utställningen "Global Sauna", Norrlands Nation, Uppsala 10 nov 2007: Stefan Eurenius.


"I en intervju för SVT för några år sedan sa den kanadensiske sångaren och gitarristen Neil Young att i musiken och skapandet, och i hans fall då särskilt gitarrspelandet, närmar han sig det okända, lockar, närmar sig varsamt, vill bli vän och få kontakt med det vilda. Ser man honom spela gitarr syns ögonblick och perioder av trans, där gitarren ser ut att dansa eller skena i hans händer. Jag har aldrig sett Per måla, så jag kan inte säga om penseln dansar eller skenar i takt med dig, men jag känner samma närvaro; något, nytt, eget, originellt och okänt väntar hela tiden runt hörnet. Precis så ska konsten vara."